Droomreis naar Madeira (Portugal)

YouTube verslag droomreis naar Madeira (Portugal)

Ons Reisverslag | Reis naar Madeira (Portugal)

Touroperator : Neckermann Nederland

Reisperiode verslag : Juli 2018

Parking luchthaven : Quick Parking (Schiphol)

Pendeldienst inbegrepen : Ja

Luchthaven van vertrek  : Amsterdam Airport Schiphol

Luchthaven van bestemming : Aeroporto da Madeira

Luchtvaartmaatschappij : Transavia

Vliegduur : 4u10"

Huurwagen : Sunnycars

Hotel van verblijf : Royal Orchid

Land : Madeira (Portugal)

Oppervlakte : 741 km²

Hoogte punt : 1862 meter

Aantal inwoners in 2017 : 267.785

Foto's : Huawei P8 Lite

Onze reiservaring

Na dagenlang zoeken naar een nieuw mooie tropische vakantiebestemming was ons oog dit keer gevallen op het mooie bloemeneiland Madeira. Dit vulkanische eiland ligt in het midden van de Atlantische Oceaan. Er heerst een mild klimaat dat stabiel is en tussen de 16 en 22 graden ligt. Het aantal zonuren per jaar bedraagt om en bij de 3000 uren. De zomers zijn er mild en warm. Van april tot oktober is het weer er aangenaam met weinig neerslag. De temperatuur ligt er dan tussen de 21 en 26 graden gemiddeld. Van mei tot augustus valt er heel weinig regen en schijnt de zon tot wel 10u per dag. Het eiland is uitermate geschikt voor een zon- en wandelvakanties. Wij kozen ervoor om in juli te gaan. We hadden mooi en warm weer, maar tegen de avond was er vaak bewolking en toch wel wat wind.

Vol adrenaline probeerden we nog eventjes wat te slapen voor we richting de luchthaven vertrokken. Maar tegen middernacht waren we klaar om te vertrekken richting de Luchthaven van Schiphol. We Hebben ook deze keer gekozen om te parkeren bij Quick Parking. We hebben een goede ervaring bij deze parkeerservice en ze brengen je ook gratis heen en terug naar de luchthaven met hun pendelbus. Lekker makkelijk en meegenomen dus. Eenmaal aangekomen op de luchthaven konden we niet wachten om gaan in te checken bij de Neckermann balie. Zo gebeurd moesten we nog langs de controleposten en hadden we nog een uurtje de tijd om wat te eten en de drinken in de taxfree shops. De tijd tikte voorbij en we wandelden langzaam richting de gate waar het vliegtuig al stond te wachten om te boarden. We konden wat later vlotjes inchecken bij het personeel van Transavia. Bij het instappen op het vliegtuig werden we weer vriendelijk onthaald door de piloot en zijn flightcrew.

Madeira is een zeer mooi eiland, de naam bloemeneiland verwijst naar de mooie flora en fauna op het eiland. Een huurwagen om het eiland te verkennen is wel een must. De infrastructuur van de wegen is heel goed en overal zijn tunnels aangelegd om van de ene naar de andere plek te geraken. Zo win je wel heel veel tijd uit. Reis je meer naar het binnenland dan heb je kronkelige bergwegen die ook wel fantastisch zijn. En het uitzicht is gewoon overal even schitterend!

Wij hadden onze huurwagen geboekt bij Sunnycars. Even aanmelden bij de balie en "hoera" we kregen meteen een upgrade. Neem zeker niet het lichtste model als je van plan bent Madeira te verkennen. Want het kan er echt wel steil omhoog gaan. Het advies dat wij vooraf ook hadden gekregen was om de wagen goed te checken alvorens te vertrekken. Bij eventuele schade maak zeker vooraf eerst een foto en meld dit bij de balie! Bij ons was er geen enkel probleem, de wagen stond geparkeerd achter de luchthaven, op een paar minuten wandelen.

Nog even snel de valiezen in de koffer en we waren klaar om een adembenemende (korte) tocht te maken langs de kustlijn richting ons hotel Royal Orchid dat gelegen is in de plaats Caniço.

• Locatie : Travessa Vista da Praia, Caniço de Baixo, 9125-039 Caniço, Portugal

Het is een aangenaam hotel met een lekker restaurant; waar je kan eten op het terras met uitzicht op de zee.

Er is een binnen- en buitenzwembad, fitnessruimte, en ligbedjes aan de achterkant van het hotel die geïntegreerd zijn in het rotsachtige achtergedeelte van het hotel.

Met de huurauto trokken we naar de hoofdstad Funchal. Hier ben je thuis als je graag wat gaat shoppen of wil genieten van een terrasje, lekker eten, of gewoon wat wil vertoeven in de mooie aangename straatjes.

Op het einde van de wandelpromenade langs het water is er een kabelbaan Funchal Cable Car die je naar de top van de berg brengt. Eenmaal boven kun je zeer mooie dingen bezichtingen. Daar komen we verder in deze blog op terug maar dit is een tip die we zeker graag met jullie delen.

• Locatie : Av. do Mar e das Comunidades Madeirenses 32, 9060-190 Funchal, Portugal

De kabelbaan brengt je bovenaan op de top van de berg bij een adembenemende botanische tuin genaamd Monte Palace Madeira. Hier kun je zeker een halve dag vertoeven in een prachtige omgeving. Een fototoestel is hierbij onmisbaar !

• Locatie : Caminho do Monte 174, 9050-288 Funchal, Portugal

Als je het park bezocht hebt is er een unieke manier om terug naar het stadje beneden aan de berg te geraken. Op enkele honderden meters wandelen van het park staan de lokale mensen klaar om je op een traditionele manier weer terug naar beneden te brengen. De mensen van Assocação Dos Carreiros do Monte brengen je met een slee al glijdend over het betonnen wegdek naar beneden. Dit is leuk en spectaculair! De 2 chauffeurs (Carreiros) die de slee besturen met hun voeten en spurten achter de slee om snelheid te maken helpen je ook graag met het maken van een foto. Jullie zijn alvast verwittigd dat de snelheden soms wel even verschieten is ;)

• Locatie : Caminho do Monte, Entrada 151, Porta 4, 9050-288 Funchal, Portugal

Eenmaal terug beneden in het stadje hebben we ook het CR7 museum bezocht. Het is een museum waar alle trofeën van Cristiano Ronaldo te bezichtigen zijn. Zeker een bezoekje waard.

• Locatie : Praça do Mar, Av. Sá Carneiro, 9004-518 Funchal, Portugal

Wat zeker ook als nr.1 op onze planning stond was de waldeling naar de hoogste top van het eiland genaamd de Pico Ruivo. Daar je er niet rechtstreeks met de auto kon geraken hadden we ervoor gekozen te parkeren bij de parking van Achada Do Teixeira. Dit is een adembenemende wandeling van 2,8 km en dezelfde afstand terug retour. Goede wandelschoenen zijn vereist. Er zijn onderweg ook wat trappen te maken om de top te bereiken. Ervaren wandelaars kunnen ook beginnen bij een andere berg, genaamd de Pico Ariero. Voor deze tocht van 14 km (7 km enkel) heb je wel een zaklamp nodig omdat je dan door enkele tunnels moet wandelen. Ook voor de door ons gekozen wandeling zijn goed wandelschoenen een must. Welke wandeling je ook kiest, neem voldoende drinken mee en een hapje voor onderweg. Een trui is geen overbodige luxe door het microklimaat dat er zicht daar bevindt. Het kan op die hoogtes namelijk gevoelig frisser zijn al hebben wij dit niet kunnen ervaren.

Locatie Parking Achada Do Teixeira : R. Dr. João Abel de Freitas Médico 6, Santana, Portugal

Men zegt dat als je de top bereikt je hier zeker een foto van moet maken , dus hebben we dit bij deze ook gedaan :)

We kregen niet genoeg van de mooie natuur van Madeira en daarom hadden we beslist om nog een fantastische hike te doen. Deze keer trokken we naar de Levadas Das 25 Fontes en de 100 meter hoge Risco Waterval. Dit is een van de mooiste wandelingen die er in Madeira te doen zijn. De afstand voor beide wandelingen valt best wel mee. Deze zijn slechts een paar kilometers samen. Eigenlijk zijn het 2 afzonderlijke wandelingen maar omdat de eerste helft van het parcours hetzelfde en en de wandeling dan opsplitst raden we iedereen aan om ze te combineren. Deze zijn zeker en vast goed te doen. Je kan parkeren bij de parking van het uitzichtpunt Miradouro do Rabaçal. Daarna zijn er 2 opties. Ofwel wandel je te voet een paar kilometers naar het startpunt (de moeite waard en zeker te doen want alles is bergaf) ofwel opteer je voor de shuttlebus die je voor een paar euro's heen en terug brengt vanop de parking. Omwille van het mooie uitzicht kozen wij er voor om de afdaling naar de start van de wandeling; die bij het restaurant begint; te voet te doen. Houdt tijdens de wandeling rekening met smalle passages en soms wel hier en daar een afgrond aan één kant. Je komt hier geregeld wel andere bezoekers tegen en dan moet je namelijk ook elkaar voorzichtig kruisen. Omdat deze wandeling in het teken staat van de Levada's (irrigatiekanalen in de bergen met water) kan het wel eens spekglad zijn. Goede wandelschoenen is een must en voor kleine kinderen en zelfs volwassenen is voorzichtigheid geboden.

• Locatie parking Miradouro do Rabaçal : QV48+67 Lombo Do Doutor, Portugal

Heb je zin een een zwemfestijntje is een rustige natuurlijke swimming pool ga dan in het noorden van Madeira naar Seixal Natural Seapools. Je kan hier heerlijk vertoeven en dat helemaal gratis! Bij ruig weer slaan de golven tegen de rotsen en vullen zo het natuurlijke zwembad.

• Locatie : Frente de Mar do Seixal, Seixal, Portugal

Van hieruit kun je ook nog doorrijden naar een grote natuurlijk openlucht swimmingpool in Porto Moniz. Dis is betalend maar hier zijn wel voorzieningen om te eten, drinken, enz.

• Locatie : Praça Do Lyra Vila De Porto Moniz, 9270-053 Porto Moniz, Portugal

Deze swimming pool hebben we niet bezocht omdat het op dat moment gewoon te slecht weer was. Het weer kan blijkbaar wel eens snel omslaan. Dan zijn we maar opnieuw in de wagen gesprongen naar het binnenland richting Ribeiro Frio. Een avontuurlijke tocht door het binnenland met steile hellingen bracht ons bij onze volgend wandeling. Een kort tocht naar het uitzichtpunt Verada dos Balçoes. Parking is makkelijk te vinden langs de weg in de buurt van het Reibero Frio Restaurant.

We wilden ook wat meer te week komen over het ontstaan van het vulkanische eiland Madeira. Daarom trokken we naar het dorpje São Vicente. Hier vind je de São Vicente Caves waar je ondergrond het vulkanische grottenstelsel kan bezoeken. De weg naar dit grottenstelsel was even spectaculair als de grotten zelf. Hier worden omwille van de constante temperatuur wijn bewaard in het water.

• Locatie parking : QXX5+99 São Vicente, Portugal

Tegen de avond hadden we zin in een goede cocktail in een gezellige omgeving. Na wat opzoekwerk kwamen we terecht bij de cocktailbar Pukiki. Het gezellige interieur waar de sfeer er vanaf druipt is zeker een aanrader een een avondje uit. Deze bar is niet zo groot maar is wel supergezellig.

• Locatie : Rua das Furnas 77, 9370-261 Estreito da Calheta, Portugal

Het wow gevoel hebben we zeker weer kunnen vinden op Madeira. Dit eiland is zo veelzijdig en de bijnaam bloemeneiland is zeker terecht. Het is gewoonweg een prachtig wandeleiland waar je alles wel kan terugvinden.

Jammer genoeg zat onze reis er na een week alweer op moesten we terugkeren richting België. Maar geen nood, we gaan er alweer snel invliegen om onze volgende reis voor te bereiden.

Lieve bezoekers, alle foto's op deze pagina zijn genomen met onze gsm en zijn echte beelden. Wij doen niet mee aan fotoshop toestanden omdat we jullie de real deal ervaring willen meegeven. Hebben jullie wat aan onze tips gehad aarzel dan zeker niet om contact met ons op te nemen of een berichtje achter te laten in ons gastenboek.

Wij plannen alvast ons volgende avontuur dat we weer met jullie zullen delen.